Escriviu la paraula a cercar

Senderisme a Montserrat

En aquesta ocasió us fem una proposta de cap de setmana que barreja natura amb esport en rutes de senderisme a Montserrat. Al Massís de Montserrat hi ha múltiples opcions per passejar enmig de la natura amb unes vistes increïbles de tota la vall del curs mig del Llobregat. Com que hi ha caminades per a tots els nivells, n’hem seleccionat de diferents dificultats (dos de baixa, dos de mitjana i un d’alta).

Senderisme de baixa dificultat

degotalls

El passeig dels degotalls

Es tracta d’un recorregut fàcil, de baixa dificultat i apta per a tots els públics, acostumats o no a caminar. Amb una durada de 25 minuts es recórrer una distància de poc menys de dos quilòmetres. El seu punt de sortida és de sota el monestir de Montserrat. El passeig dels Degotalls transcórrer tot resseguint les parets que es desplomen des dels anomenats plans de la Trinitat, que estan a unes 200 metres per sobre del camí. Durant el recorregut, que comença just passat l’edifici del Self Service, ens trobarem tot de monuments i imatges de devoció mariana, no en va estem molt a prop del monestir. Un cop arribat al final del camí, cal fer mitja volta per torna seguint el mateix itinerari.

La Ruta de les ermites

Un altre recorregut per aquesta proposta de cap de setmana a la muntanya de Montserrat és descobrir algunes de les ermites que s’amaguen al massís. Es tracta, de nou, d’un recorregut senzill, d’uns 7 quilòmetres i que es pot recórrer en un parell d’hores. Davant mateix de l’edifici on hi ha les cel·les Abat Oliba (al costat del mateix monestir) cal agafar el camí que porta cap a l’estació del funicular de Sant Joan. Sense haver deixat encara la part pavimentada ens trobarem la capella de Sant Miquel just després de passar per davant de la Creu de Sant Miquel des d’on hi ha unes vistes impressionants. Just després, trobarem la bassa de Sant Miquel que és el que va portar que es construís l’ermita allà al costat.
Quan ens trobem diferents camins, cal seguir pel de Sant Joan, per arribar, precisament fins les antigues ermites de Sant Joan i Sant Onofre, que es trobaven encastades en una llarga escletxa a la roca. Al llarg de tota la balma es poden veure nombroses talles a la pedra amb molts segles d’antiguitat. La recuperació de l’escala de Jacob també permet accedir a l’ermita de Santa Magdalena. Un cop arribats en aquest punt, arriba el dilema: tornem a peu o agafem els funicular de Sant Joan per baixar.

Senderisme de mitjana dificultat

Resseguint les Agulles i els Frares Encantats

Per als qui volen un recorregut ja amb una mica més de marxa i passant per una de les zones més espectaculars de tot el massís, la de les Agulles, una bona proposta és fer aquest itinerari circulant tot resseguint les mateixes Agulles, zona clàssica d’escalada, i la zona dels Frares Encantats. Són uns 6 quilòmetres i cal, si es va a un bon ritme entre dues i tres hores per completar-lo. El recorregut comença a l’àrea de Can Maçana agafant el GR-172 en direcció al Monestir de Montserrat. Com la majoria de recorreguts de la muntanya, està senyalitzat. L’inici és un camí ample i de pendent, encara que a mesura que caminem es fa més pla. Al cap de poc, s’arriba al mirador del Coll de Can Maçana, un punt ideal per fer unes vistes del Bages, gran part de l’Anoia i el Vallès Occidental, amb els Pirineus al fons. Si és a l’hivern, la vista encara és més espectacular perquè els cims pirinencs estan coberts de neu.
Després trobarem les restes d’una església romànica del segle XI, la de Sant Pau Vell i tot seguit el recorregut ens portarà cap a la Roca Foradada i la Cadireta on és habitual trobar-hi escaladors. Arribarem a una gran esplanada, estem al Coll de Guirló. Un tros més endavant, hi ha un corriol que surt a la dreta en direcció al Refugi Vicenç Barbé, que és per on tornarem per finalitzar el nostre recorregut. Abans, però, arribem fins a la Roca Forada pel camí que ens porta just a sota de la Cadireta fins que arribem a la zona dels Frares Encantats, a 837 metres d’alçada. Tot seguit anem cap a Coll de Port tot fent pujada, fins que al final, arribarem als 975 metres d’altitud, quan ens trobarem en un camí planer i ombrívol tot envoltats d’alzines. Seguirem el nostre camí, i finalment, tornarem fins a l’àrea de Can Maçana, on posarem punt i final a la nostra excursió.

Del Bruc a Can Maçana

Es tracta d’un recorregut de 5,5 quilòmetres i que es pot fer en una hora i 45 minuts. Se surt del poble del Bruc, des de la seva plaça de l’ajuntament i anem a agafar una pista forestal a la urbanització el Mas Can Rovira. Com en els altres casos, el recorregut ja està senyalitzat. En aquest recorregut ens trobarem diferents dipòsits d’aigües però el més espectacular de tot és que en aquest trajecte, a la zona del corriol de la Cova Tapada hi trobarem les úniques restes megalítiques conegudes al massís, descobertes a principi del segle XX. En concret, hi ha restes d’uns enterraments de l’època neolítica i també el Megalit de la Diablera, que compta amb un petit plafó explicatiu. Després de veure aquesta zona, arribem fins al Coll de Guirló des d’on baixarem cap al Coll de Can Maçana, punt on finalitza el recorregut.

Senderisme d’alta dificultat

La ruta circular de Collbató

Per als més atrevits, l’última proposta és l’itinerari clàssic de la volta a la muntanya. Són gairebé 24 quilòmetres i es necessiten més de vuit hores per completar-lo, i es pot fer en més d’un dia. El trajecte compta amb un total de tres punts de servei on és important fer un bon avituallament. Són el refugi de Santa Cecília, el complex del Santuari i el mateix poble de Collbató. Els dos darrers estan connectats amb transport públic (el monestir amb el Cremallera, bus, aeri; i Collbató amb autobús de línia). La primera part del recorregut, que es fa per una pista forestal en molt bon estat, permet fer una aproximació tangencial a la muntanya.
La segona part, transcórrer més a l’ombra, al peu de les parets del nord de la muntanya i un punt de parada obligatòria és l’antic monestir de Santa Cecília, des d’on, enmig de la tranquil·litat s’arriba fins a l’intens bullici de turistes de la zona del monestir de Montserrat. Un cop en aquest punt, cal començar el descens cap al lloc de sortida de la nostra caminada. Aquest retorn es pot fer per l’ample camí del Rosari fins a la Santa Cova o Cova de la Mare de Déu; d’allà per un sender fins a Collbató, passant per la turística i arranjada cova del Salnitre, digna també d’una visita.

Sense comentaris

Publica el teu comentari

La seva adreça de correu electrònic no serà publicada.